Menu

Dwumasowe koło zamachowe – wiedza do podstawa

13 stycznia, 2020 - Sprzęgła dwumasowe
Dwumasowe koło zamachowe – wiedza do podstawa

Dwumasowe koło zamachowe to rozwiązanie zastosowane po raz pierwszy w połowie lat osiemdziesiątych, ale dopiero postęp technologiczny i rozwój motoryzacji na przełomie XX i XXI wieku sprawił, że obecnie element ten montowany jest w trzech czwartych nowo produkowanych aut – zarówno tych z silnikami diesla jak i w jednostkach benzynowych. Powodem, dla którego sztywne koło zamachowe musiało ustąpić miejsca kołu dwumasowemu był przede wszystkim stale zwiększający się moment obrotowy produkowanych silników i co za tym idzie ich rosnąca moc. Tym samym producenci samochodów musieli poszukiwać rozwiązań, które będą w stanie przenosić chwilowe wysokie obciążenia i jednocześnie tłumić drgania i wibracje generowane przez jednostki napędowe.

Jak działa dwumasowe koło zamachowe?

Masa pierwotna i wtórna to składowe dwumasowego koła zamachowego, którego podstawowymi zadaniami są: tłumienie drgań skrętnych oraz minimalizowanie wibracji w układzie napędowym. Wieniec koła zębatego osadzony jest w masie pierwotnej, z którą z kolei połączony jest wał korbowy. Masa wtórna, która współpracuje z tarczą sprzęgła składa się z pierścienia oporowego z ramionami, czyli tarczy zbierakowej oraz płyty wtórnej. Połączona jest z masą pierwotną, a na jej ułożyskowanie składają się łożyska promieniowe i osiowe. Dzięki skrętnym sprężynom łukowym znajdującym się pomiędzy kołem masy pierwotnej, a jego pokrywą, moment obrotowy przenoszony jest na koło masy wtórnej. Jednocześnie pomiędzy obiema masami znajduje się układ tłumiący, który składa się z niezwykle wydajnych sprężyn i talerzy, które mają za zadanie niwelować generowane przez układ napędowy drgania i wibracje. Tym samym koło dwumasowe ma chronić układ przeniesienia napędu oraz skrzynię biegów przed uszkodzeniami oraz (przy zachowaniu pewnych istotnych zasad) wydłużać okres ich eksploatacji. Specyfika budowy dwumasy pozwala na obracanie się masy pierwotnej i wtórnej nawet o 80 stopni względem siebie.

Właściwa eksploatacja kluczem do sukcesu

Jednym z najistotniejszych czynników wpływających na żywotność koła dwumasowego, jest sam kierowca. Bo ważną rzeczą, o której należy pamiętać jest to, że dwumasowe koło zamachowe jest częścią eksploatacyjną, a więc podlega normalnemu procesowi zużycia i producent nie daje na nie dożywotniej gwarancji. W zależności od modelu samochodu żywotność tego elementu może wynosić od 150 000 km do nawet 400 000 km. Na to jak bardzo będziemy w stanie zbliżyć się do górnej granicy przewidzianej dla danego pojazdu, będzie w dużej mierze zależeć od sposobu eksploatacji koła dwumasowego.

Najistotniejsze czynniki wpływające na wydłużenie żywotności dwumasowego koła zamachowego:

Dwumasowe koło zamachowe – nie taki diabeł straszny

Wokół aut wyposażonych w koło dwumasowe narosło wiele mitów i legend, a samo rozwiązanie budzi lęk przed większością kierowców. Zupełnie niepotrzebnie. Jak zostało wspomniane, zastosowanie takiego rozwiązania zostało w dużej mierze wymuszone przez postęp technologiczny oraz korzyści jakie niesie dla układu napędowego i komfortu jazdy. A większość negatywnych opinii wynika niestety z niewielkiej wiedzy kierowców i mniej lub bardziej świadomego przyczyniania się do powstawania usterek tej części. Nikt nie neguje stosunkowo wysokich kosztów związanych z koniecznością wymiany dwumasy. Wynika to w dużej mierze ze skomplikowanej budowy tej części, najczęściej połączonej z wymianą sprzęgła. Jednak zapoznanie się z kilkoma podstawowymi informacjami dotyczącymi zasad działania koła dwumasowego, jak i sposobów jego prawidłowej eksploatacji pozwoli uniknięcie przedwczesnych napraw tego (co istotne) eksploatacyjnego elementu naszego auta.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.