Menu

Różnice pomiędzy kołem zamachowym sztywnym a dwumasowym

17 stycznia, 2020 - Sprzęgła dwumasowe
Różnice pomiędzy kołem zamachowym sztywnym a dwumasowym

Koła zamachowe dzielą się na dwa rodzaje, koło zamachowe sztywne (zwyczajne, jednomasowe) oraz koło zamachowe dwumasowe (dwumasa). Oba są przytwierdzane do tego samego elementu silnika, czyli kołnierza zdawczego, będącego końcem wału korbowego (w wypadku dwumasy, jedna z jej mas) i oba służą przede wszystkim do gromadzenia energii kinetycznej w celu umożliwienia prawidłowej pracy silnika. Są jednak pomiędzy nimi różnice i to zarówno korzystne dla danego koła zamachowego, jak i na odwrót.

Koło zamachowe jednomasowe

Koło sztywne to jeden z prostszych elementów auta, gdyż jest to zwykły, zazwyczaj żeliwny talerz. Ze względu na fakt, że podczas pracy silnika czterosuwowego jedynie podczas suwu pracy energia dostarczana jest do wału napędowego (korbowego), do zachowania pędu konieczne jest zgromadzenie energii do wykonania pozostałych trzech suwów, a szczególnie do energochłonnego suwu sprężania. Koło zamachowe każdego rodzaju gromadzi ową energię i w odpowiednim momencie ją oddaje i jest to główna praca wykonywana przez tę część.

Koło zamachowe sztywne ma również za zadanie wytłumianie drgań powstających podczas pracy silnika, ale czyni to w sposób niewystarczający przy silnikach generujących duże momenty obrotowe. Taką funkcję tłumika drgań pełni w tym wypadku tarcza sprzęgła, ale i to jest niewystarczające i dopiero nowe koła jednomasowe, opracowane przez firmę Valeo, umożliwiają zastosowanie tego elementu bez szkody dla silnika i skrzyni biegów. Nowy typ koła jednomasowego umożliwia również konwersję z dwumasy na koło sztywne w niektórych autach fabrycznie wyposażonych w koło zamachowe dwumasowe.

Wady i zalety koła zamachowego sztywnego

Wady:

• niewielka skuteczność przy eliminowaniu drgań i wibracji, szczególnie w nowoczesnych jednostkach napędowych;
• niska ochrona skrzyni biegów i innych, współpracujących z nią podzespołów;
• mniej płynna zmiana biegów;
• większe zużycie paliwa.

Zalety:

• niska awaryjność;
• niskie koszty naprawy;
• łatwość zregenerowania.

Koło zamachowe dwumasowe

Jest elementem bardziej skomplikowanym, a co za tym idzie, mogącym również stwarzać więcej problemów. Przy tym większość wynikających awarii i przedwczesnych zużyć koła dwumasowego ma miejsce z winy użytkowników aut z taki kołem.

Składa się z dwóch mas, z których jedną mocuje się do kołnierza zdawczego a drugą do skrzyni biegów. Pomiędzy nimi umieszczony jest tłumik drgań skrętnych, którego moc pozwala na obrót mas względem siebie aż o 80 stopni bez groźby powstania szkodliwych wibracji. Niestety nieodpowiednie użytkowanie auta wyposażonego w dwumasowe koło zamachowe powoduje, że musi ono znosić o wiele więcej obciążeń od zaplanowanych przez producenta i stąd bierze się narzekanie na dwumasę i zastępowanie jej (o ile to możliwe) kołem zamachowym jednomasowym. Dwumasowe koło zamachowe to jednak element, który jest nieoceniony podczas eksploatacji auta, ponieważ zapewnia wysoki komfort jazdy.

Wady oraz zalety koła zamachowego dwumasowego

Wady:

• złożona konstrukcja;
• zmniejszona żywotność przy nadużywaniu mocy silnika podczas jazdy;
• problematyczna regeneracja i jej wysokie koszty (często nieadekwatne do wymiany na nowe koło);
• wyższe koszty wymiany elementu na nowy oraz sugerowana konieczność wymiany dwumasy razem ze sprzęgłem.

Zalety:

• wysoka wydajność główna (przyjmowanie i oddawanie energii);
• gwarancja wytłumienia drgań i wibracji;
• płynna zmiana biegów oraz jazda na niskich obrotach silnika;
• wysoki komfort jazdy;
• skuteczna ochrona skrzyni biegów;
• zmniejszone zużycie paliwa;
• łagodne uruchamianie oraz zatrzymywanie auta.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

logo

Podaj swoje dane i numer VIN pojazdu
a przygotujemy dla Ciebie spersonalizowaną ofertę.

RODZAJ CZĘŚCI
koło dwumasowe
zestaw sprzęgła
sprzęgło sportowe
tarcza sprzęgła
docisk
łożysko oporowe
wysprzęglik centralny
pompa sprzęgła
siłownik sprzęgła
śruby montażowe

(Opcjonalnie) Zamiast numeru VIN załącz zdjęcie dowodu rejestracyjnego:

Akceptuję politykę prywatności serwisu Sprzegla24.pl

Wyrażam zgodę na jednorazowe przesłanie oferty na wskazany adres e-mail

Dziękujemy za przesłanie zapytania o ofertę.

Odpowiedzi udzielimy w ciągu 24 godzin po otrzymaniu e-maila.