Opel Astra H czyli trzecia generacja Astry pojawiła się w sprzedaży w 2004 roku i produkowana była aż 10 lat, do roku 2014. W porównaniu do poprzedniej generacji samochodu nadwozie zostało całkowicie zmienione, sylwetka auta nabrała bardziej agresywnego i dynamicznego wyglądu. W 2006 roku Astra H została poddana lelkiem faceliftingowi. Oprócz standardowego nadwozia hatchback Astra H oferowana była także w wersjach sedan, kombi oraz coupé/kabriolet.
Wcześniejsze generacje Astry kojarzyły się z rozsądnym kompaktem o przeciętnych właściwościach jezdnych, którego głównym atutem były niskie koszty eksploatacji. Trzecia generacja Opla Astry przyniosła za sobą zmiany nie tylko w postaci bardziej atrakcyjnego wyglądu i dynamicznych silników, ale i znacznie wyższych kosztów utrzymania.
Astra H – najczęstsze awarie i usterki
Najbardziej powszechne problemy dotykające Opla Astrę H to awarie elektroniki silnika, uszkodzeniu ulega często moduł sterujący. Diesle borykają się z usterkami wtryskiwaczy oraz uszkodzeniami gumowych przewodów intercoolera. W samochodach z wyższym przebiegiem warto nastawić się na jedną z najbardziej kosztownych wymian jaką jest wymiana koła dwumasowego Opel Astra H. Często uszkodzeniu ulega chłodnica klimatyzacji, równie często kompresor klimatyzacji ulega zatarciu. Dlatego warto prosto po zakupie Astry H zająć się nabiciem układu klimatyzacji.
Część egzemplarzy ma problem z korozją pod chromowaną listwą na klapie bagażnika, zdarzało się że rdza zaczęła się pojawiać na młodych egzemplarzach, które niemalże dopiero opuściły salon.
Nie warto wybierać egzemplarzy wyposażonych w zautomatyzowaną skrzynię easytronic, która jest bardzo awaryjna i zdarzają się jej liczne problemy z elektroniką sterującą. Samochody z większymi przebiegami miewają awarie przekładni kierowniczej, zdarza się także wybijanie elementów gumowo-metalowych zawieszenia czy wspomniane już zużycie koła dwumasowego Opel Astra H.
We wszystkich wersjach silnika diesla, bez względu na jego pojemność, mogą w każdej chwili czekać nas wysokie koszty napraw w wyniku zatarcia turbosprężarki, uszkodzenia zaworu EGR czy zużycia drogiego koła dwumasowego Opel Astra H. Jednym z najbezpieczniejszych wariantów jest 1.7 CDTI, pamiętać jednak należy iż boryka się on często z problemem odkręcającej się pompy oleju.
W powszechnej opinii Opel Astra H jest samochodem tanim w eksploatacji, ekonomicznym. Niestety nie zawsze, o czym przekonało się już wielu jego użytkowników, zwłaszcza modeli z silnikami wysokoprężnymi. Oczywiście dużym atutem samochodu jest wysoka dostępność tanich zamienników oraz coraz częściej części używanych, jednakże niektóre podzespoły potrafią kosztować kilka tysięcy złotych. Koło dwumasowe Opel Astra H to jedna z najdroższych części jakie może przyjść nam wymienić, na szczęście możemy zakupić dobrej jakości zamienniki w tańszej cenie.
Nie warto kupować egzemplarza poflotowego, gdyż są to zazwyczaj samochody mocno zużyte, zaniedbane, z wysokimi przebiegami i wymagające znacznego nakładu finansowego.