Rynek samochodów używanych jest coraz bardziej obfity w samochody grupy Volkswagena wyposażone w automatyczne skrzynie biegów DSG. Przed zakupem warto zadać sobie pytanie czy warto taki samochód kupić czy istnieje wysokie ryzyko że wpakujemy się w ogromne koszta napraw skrzyni?
Skrzynia biegów DSG – czy warto?
Skrzynia automatyczna typu DSG jest konstrukcją dwusprzęgłową, różniącą się od klasycznego automatu. Pracujący w poślizgu konwerter momentu obrotowego został zastąpiony innym rozwiązaniem – zestawem dwóch sprzęgieł, takich jakie stosowane są w skrzyniach manualnych. Jedno ze sprzęgieł odpowiada za biegi parzyste, drugie za nieparzyste.
Działanie przekładni dwusprzęgłowej typu DSG opiera się na tym, iż zmiana biegu polega na przełączaniu sprzęgieł. W trakcie jazdy włączone są jednocześnie dwa kolejne biegi – np. trzeci i czwarty. W momencie którym automat decyduje o przełożeniu biegu na niższy lub wyższy następuje samoczynne wyłączenie się jednego sprzęgła oraz włączenie drugiego. Dzięki takiemu rozwiązaniu zmiana biegu zajmuje bardzo mało czasu.
W 2003 roku skrzynia DSG pojawiła się w markach Volkswagena wypierając praktycznie całkowicie tradycyjne automaty tiptronic, które pozostawiono jedynie w nielicznych jednostkach napędowych o większej pojemności. Najbardziej popularne jednostki o pojemności do 2 litrów są od 2003 roku łączone ze skrzynią DSG lub manualną.
W skrzyniach siedmiobiegowych DSG najważniejszą kwestią odpowiedzialną za ich trwałość jest regularna wymiana oleju. Dzięki regularnej wymianie oleju co około 50-60 tysięcy kilometrów przekładnia powinna wytrzymać bez żadnych napraw więcej niż 200 tysięcy kilometrów.
To co różni skrzynie DSG od klasycznych automatów to konieczność okresowego wymieniania sprzęgieł. Sprzęgło DSG 1.8 TFSI czyli jednej z bardziej popularnych jednostek Volkswagena to koszt około 1000-1500 złotych za same części. Komplet sprzęgła DSG 1.8 TFSI jak widać nie należy do najdroższych, doliczyć jednak należy dość kosztowną robociznę w serwisie. W związku z powyższym warto próbować minimalizować w miarę możliwości koszty wymiany i spróbować samodzielnie zakupić sprzęgło DSG 1.8 TFSI np. w sklepie internetowym oferującym wysokiej jakości zamienniki w korzystnej cenie.
Z ekonomicznego punktu widzenia pomiędzy skrzynią biegów DSG a klasycznym automatem nie powinno być większych różnic. Jednak przed zakupem samochodu ze skrzynią DSG warto upewnić się iż przekładnia była odpowiednio serwisowana i upewnić się, że sprzedający dysponuje dokumentacją potwierdzającą regularne wymiany oleju.