Obecnie aż 75% samochodów wyposażonych jest w sprzęgła dwumasowe. Zapewniają one wyższy komfort jazdy, gwarantują lepszą i dłuższą pracę skrzyni biegów i ogólnie poprawiają parametry samochodów. Przez wiele osób są kojarzone głównie z samochodami z silnikiem diesla, ale z powodzeniem stosuje się je także w samochodach z napędem benzynowym. Koła dwumasowe stosowane są też w skrzyniach dwusprzęgłowych oraz niektórych typach przekładni CVT. Jednak mimo, że są coraz popularniejsze i można je kupić w wielu sklepach z częściami samochodowymi to sprzęgło dwumasowe cena naprawy wcale nie potaniała. A wręcz przeciwnie. Naprawa nowoczesnego sprzęgła opartego na kole zamachowym dwumasowym jest droższa niż samochodu sprzed dekady. Dlaczego?
Krótka historia sprzęgła dwumasowego
Pierwsze dwumasowe koła zamachowe powstały już w połowie lat 80-tych, ale dopiero pod koniec lat 90-tych wprowadzono je powszechnie do użytku. Dlatego też można potocznie powiedzieć, że w samochodach sprzed dekady, albo prawie dwóch nie ma jeszcze tego typu rozwiązania. Stosowane jest w samochodach kilkunastoletnich i najnowszych. Jednakże dopiero kilka lat temu zrobiło się głośno o cenach napraw takich sprzęgieł, ponieważ w zależności od samochodu i stylu jazdy kierowcy takie sprzęgła wytrzymują 150-250 tysięcy przejechanych kilometrów, a więc po kilku- czy kilkunastu latach się zużywają i trzeba je naprawić.
Cena naprawy nowoczesnego sprzęgła
Szacuje się, że części i robocizna do naprawy zwykłego, starego sprzęgła to koszt około tysiąca złotych. Podczas gdy sprzęgło dwumasowe cena zwala z nóg niejednego kierowcę, a do tego trzeba dodać jeszcze inne elementy składające się na cały mechanizm i robociznę. Sam tzw. dwumas może kosztować od 500 złotych do 7000 złotych! Chociaż dla najpopularniejszych modeli samochodów jak Ford Focus 1.8 TDCi z 2005 roku jest to ponad 2 tysiące, a dla Toyoty Avensis 2.0 D4D z serii II jest to wydatek około 3800 złotych. Dostępne są też zamienniki, a w niektórych przypadkach możliwa regeneracja.
Dlaczego sprzęgło dwumasowe jest takie drogie? Różnice w cenie wynikają przede wszystkim z tego czy model samochodu jest popularny oraz ile samochodów wypuszczono w danej serii. Im więcej takich samochodów wyprodukowano, tym większa ilość części na rynku, a więc i cena może być niższa. Jeśli zaś chodzi o robociznę to zdemontowanie i zamontowanie nowego sprzęgła dwumasowego jest po prostu czaso- i pracochłonne, więc tutaj sama usługa może wynieść od kilkuset złotych w górę.