Sprzęgło to element łączący silnik ze skrzynią biegów, który pośredniczy w przekazywaniu momentu obrotowego. Umożliwia płynne ruszanie z miejsca oraz zmienianie biegów. Jego zadaniem jest także ochrona wrażliwych elementów układu napędowego.
Jak zbudowane jest sprzęgło
Sprzęgło samochodowe zbudowane jest z trzech podstawowych elementów, do których należą:
- tarcza,
- docisk,
- łożysko.
Jeśli chodzi o tarczę, to jej podstawowym zadaniem jest tłumienie drgań powstających w układzie napędowym np. podczas ruszania. Pomaga ona także amortyzować przeciążenia jednostki napędowej, które pojawiają się podczas nagłego dodawania, bądź odejmowania gazu. Prawidłowa praca sprzęgła nie jest możliwa bez tarczy dociskowej, która zabezpiecza sprzęgło przez tzw. ślizganiem. Z kolei łożysko jest mechanizmem odpowiedzialnym za włączanie i wyłączanie sprzęgła.
Oznaki zużycia sprzęgła
Do najczęściej występujących objawów zużycia się sprzęgła należy wspomniane wyżej ślizganie się tego elementu. Najłatwiej zaobserwować je podczas próby gwałtownego ruszania z miejsca. Auto ze ślizgającym się sprzęgłem będzie przyspieszać wolno, pomimo wchodzenia na wysokie obroty. Zaniepokoić powinno także wyczuwalne szarpanie podczas wolnej jazdy na niskich obrotach. O problemach ze sprzęgłem mogą świadczyć również trudności z wrzucaniem biegów, a także szumy dochodzące ze skrzyni biegów.
Naprawa sprzęgła
Chociaż niektórzy mechanicy praktykują wymianę jedynie zużytych elementów, zdecydowanie lepszym i zalecanym rozwiązaniem jest wymiana całego sprzęgła. Kupując sprzęgło kompletne, pochodzące od renomowanego producenta, możemy liczyć na to, że swą trwałością dorówna ono temu oryginalnemu. W związku z tym, że element ten, zwłaszcza w połączeniu z kołem dwumasowym nie jest tani, warto porównywać ceny i szukać sklepu, który oferuje wysokiej jakości części w rozsądnych cenach.
Jak zwiększyć żywotność sprzęgła
Sprzęgła montowane we współcześnie produkowanych samochodach zazwyczaj zużywają się już po około 100 tysiącach kilometrów. Na tak krótką trwałość tych elementów wpływa przede wszystkim wysoki moment obrotowy nowoczesnych jednostek napędowych. Duży wpływ na żywotność sprzęgła ma jednak również styl jazdy. Nieprawidłowe ruszanie czy zmiana biegów, a także trzymanie nogi na sprzęgle w czasie jazdy to zachowania, które powodują szybsze zużywanie się tego elementu, a w efekcie przyczyniają się do konieczności przeprowadzenia jego częstej wymiany.